Show simple item record

dc.creatorПачолова, ЯнаBG
dc.creatorPacholova, YanaEN
dc.date.accessioned2019-08-09T12:23:45Z
dc.date.available2019-08-09T12:23:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://repository.mu-varna.bg/handle/nls/410
dc.description.abstractДисертационният труд разглежда темата за ранната диагностика на разстройства от аутистичен спектър. Изследвани са отклоненията от типичното невропсихично развитие в периода на ранно детство и предучилищна възраст. Първата част включва литературен обзор на теориите за характера на нарушенията при аутистичните разстройства, както и данни за отклоненията в психомоторното, комуникативното, емоционалното и психосоциалното развитие. Втората част включва описание на изследване на 208 деца с аутистично разстройство, с разстройство на рецептивната реч и без нарушение с четири методики: Поведенчески въпросник за деца на възраст 1 ½ - 5 години (Child Behavior Checklist for Ages 1 ½ - 5 на Achenbach и Rescorla), Батерия за оценка на ранно детско развитие (Developmental Assessment of Young Children на Voress и Maddox), Детски тест за спектъра на аутизма (Childhood Autism Spectrum Test на Scott et al.) и Диагностика и превенция на езика 3-4 на Стоянова и кол. Представено е сравнение между децата с аутистично, с речево разстройство и без нарушение. Представени са данни за чувствителността и специфичността на скали Оттегленост и Проблеми, свързани с Генерализирани разстройства на развитието от П.В.Д.В.1 ½-5. Изводите включват обобщение на динамиката в психичното развитие и анализ на поведенческия профил при разстройства от аутистичен спектър. Обсъдена е приложимостта на Поведенческият въпросник на Achenbach и Rescorla за скринингови цели при разстройства от аутистичен спектър.BG
dc.description.abstractThe dissertation studies the problems of early diagnosis of autism spectrum disorders. Deviations from the neurotypical development during early childhood and preschool years are studied. The first part includes a literature review of the theories on the nature of autistic disorders, as well as data on the deviations from the typical psychomotor, communicative, emotional and psychosocial development. The second part includes a description of a study of 208 children with autistic spectrum disorder, with speech disorder and without impairment. Four tests were applied: Child Behavior Checklist for Ages 1 ½ - 5 (by Achenbach and Rescorla), Developmental Assessment of Young Children (by Voress and Maddox), Childhood Autism Spectrum Test (by Scott et al.), and Diagnosis and Prevention of Language 3-4 (by Stoyanova et al.). The results of children with autistic disorder, speech disorder and without impairment are compared. Data on the sensitivity and specificity of scales Withdrawn and Pervasive Developmental Disorder Problems is presented. The conclusions include a summary of the dynamics of mental development and an analysis of the behavioural profiles for autistic spectrum disorders. The applicability of the Child Behavior Checklist as a screening tool for autistic spectrum disorders is discussed.en_US
dc.publisherMedical University of Varnaen_US
dc.subjectAutism spectrum disorders (ASD)en_US
dc.subjectdevelopmenten_US
dc.subjectmentalen_US
dc.subjectbehaviouralen_US
dc.subjectscaleen_US
dc.subject.classificationПсихиатрия и медицинска психология / Psychiatry and Medical Psychologyen_US
dc.titleEarly Diagnosis of Autism Spectrum Disorders // Ранна диагностика на разстройства от аутистичен спектърen_US
dc.typethesisen_US
eprmuv.creator.emailoa@mu-varna.bgen_US
eprmuv.departmentКатедра по психиатрия и медицинска психология / Department of Psychiatry and Medical Psychologyen_US
eprmuv.institutionMedical University of Varnaen_US
eprmuv.pages203en_US
eprmuv.publication.placeVarnaen_US
eprmuv.thesis.degreephden_US
eprmuv.thesis.typedoctoralen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record