Show simple item record

dc.creatorTeneva, Pavlina
dc.creatorТенева, ПавлинаBG
dc.date.accessioned2023-04-18T13:34:39Z
dc.date.available2023-04-18T13:34:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://repository.mu-varna.bg/handle/nls/3118
dc.description.abstractThe profession of Medical Laboratory Assistant forms one of the largest groups of health professionals in the healthcare system. They are key performers in laboratory work. The requirements for the skills and knowledge of medical laboratory assistants have undergone profound changes over the last decades. The rapidly evolving field of medical diagnostics will continue to be a significant challenge for medical laboratory assistants and the educators who train them. It is necessary to develop and implement measures during the college training of medical laboratory assistants. The lecturers involved in training have an essential role in continuously monitoring the content of the curricula and in making decisions about the practical training of the students from the speciality "Medical Laboratory Assistant" for an ever-changing field. In order to determine the content of a new elective academic subject, it is also necessary to identify the needs of the involved parties – students, practising medical laboratory assistants and users. Introducing new elective courses and topics to increase specific professional competencies contributes to better awareness and acquisition of objective knowledge by future medical laboratory assistants. The opportunity to offer the students current, up-to-date knowledge stimulates their interest in the speciality, motivation, and pursuit of self-improvement.en_US
dc.description.abstractПрофесията „Медицински лаборант“ е една от най-големите групи здравни специалисти в системата на здравеопазването, те са ключови изпълнители в лабораторната дейност. Изискванията към уменията и знанията на медицинските лаборанти са преминали дълбоки промени през последните десетилетия. Бързо развиващата се област на медицинската диагностика ще продължи да бъде както основно предизвикателство за лаборантите, така и за преподавателите подготвящи медицински лаборанти. Необходимо е да се разработят и приложат мерки още при обучението на медицинските лаборанти в колежа. Преподавателите участващи в обучението имат важна роля в непрекъснатото наблюдение на съдържанието на учебните програми, и вземането на решения относно практическата подготовката на студентите от специалност „Медицински лаборант“ за една непрекъснато променяща се област. За да се определи съдържанието на една нова избираема дисциплина е необходимо да се определят и нуждите на заинтересованите страни – студенти, практикуващи медицински лаборанти и потребители. Внедряването на нови избираеми дисциплини и теми насочени към повишаване на конкретни професионални компетентности спомага за по-добрата информираност и придобиване на обективно знание на бъдещите медицински лаборанти. Възможността да се предлагат на студентите актуални и съвременни знания стимулира техния интерес към специалността, тяхната мотивация и стремежът им към самоусъвършенстване.BG
dc.publisherMedical University of Varnaen_US
dc.subjectlaboratory assistanten_US
dc.subjectskillsen_US
dc.subjectcompetenciesen_US
dc.subjectprofessional developmenten_US
dc.subjectcurriculumen_US
dc.subject.classificationЗдравни грижи / Auxiliary health care, Nursingen_US
dc.titlePractical Training of Medical Laboratory Assistants for Developing Professional Skills and Competencies // Практическото обучение на медицинските лаборанти за формиране на професионални умения и компетенцииen_US
dc.typethesisen_US
eprmuv.creator.emailoa@mu-varna.bgen_US
eprmuv.departmentКатедра по здравни грижи / Department of Auxiliary Healthcare and Nursingen_US
eprmuv.institutionMedical University of Varnaen_US
eprmuv.pages121en_US
eprmuv.publication.placeven_US
eprmuv.thesis.degreephden_US
eprmuv.thesis.typedoctoralen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record