dc.creator | Teneva, Pavlina | |
dc.creator | Тенева, Павлина | BG |
dc.date.accessioned | 2023-04-18T13:34:39Z | |
dc.date.available | 2023-04-18T13:34:39Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://repository.mu-varna.bg/handle/nls/3118 | |
dc.description.abstract | The profession of Medical Laboratory Assistant forms one of the largest groups of health professionals in the healthcare system. They are key performers in laboratory work. The requirements for the skills and knowledge of medical laboratory assistants have undergone profound changes over the last decades. The rapidly evolving field of medical diagnostics will continue to be a significant challenge for medical laboratory assistants and the educators who train them. It is necessary to develop and implement measures during the college training of medical laboratory assistants. The lecturers involved in training have an essential role in continuously monitoring the content of the curricula and in making decisions about the practical training of the students from the speciality "Medical Laboratory Assistant" for an ever-changing field. In order to determine the content of a new elective academic subject, it is also necessary to identify the needs of the involved parties – students, practising medical laboratory assistants and users. Introducing new elective courses and topics to increase specific professional competencies contributes to better awareness and acquisition of objective knowledge by future medical laboratory assistants. The opportunity to offer the students current, up-to-date knowledge stimulates their interest in the speciality, motivation, and pursuit of self-improvement. | en_US |
dc.description.abstract | Професията „Медицински лаборант“ е една от най-големите групи здравни специалисти в системата на здравеопазването, те са ключови изпълнители в лабораторната дейност. Изискванията към уменията и знанията на медицинските лаборанти са преминали дълбоки промени през последните десетилетия. Бързо развиващата се област на медицинската диагностика ще продължи да бъде както основно предизвикателство за лаборантите, така и за преподавателите подготвящи медицински лаборанти. Необходимо е да се разработят и приложат мерки още при обучението на медицинските лаборанти в колежа. Преподавателите участващи в обучението имат важна роля в непрекъснатото наблюдение на съдържанието на учебните програми, и вземането на решения относно практическата подготовката на студентите от специалност „Медицински лаборант“ за една непрекъснато променяща се област. За да се определи съдържанието на една нова избираема дисциплина е необходимо да се определят и нуждите на заинтересованите страни – студенти, практикуващи медицински лаборанти и потребители. Внедряването на нови избираеми дисциплини и теми насочени към повишаване на конкретни професионални компетентности спомага за по-добрата информираност и придобиване на обективно знание на бъдещите медицински лаборанти. Възможността да се предлагат на студентите актуални и съвременни знания стимулира техния интерес към специалността, тяхната мотивация и стремежът им към самоусъвършенстване. | BG |
dc.publisher | Medical University of Varna | en_US |
dc.subject | laboratory assistant | en_US |
dc.subject | skills | en_US |
dc.subject | competencies | en_US |
dc.subject | professional development | en_US |
dc.subject | curriculum | en_US |
dc.subject.classification | Здравни грижи / Auxiliary health care, Nursing | en_US |
dc.title | Practical Training of Medical Laboratory Assistants for Developing Professional Skills and Competencies // Практическото обучение на медицинските лаборанти за формиране на професионални умения и компетенции | en_US |
dc.type | thesis | en_US |
eprmuv.creator.email | oa@mu-varna.bg | en_US |
eprmuv.department | Катедра по здравни грижи / Department of Auxiliary Healthcare and Nursing | en_US |
eprmuv.institution | Medical University of Varna | en_US |
eprmuv.pages | 121 | en_US |
eprmuv.publication.place | v | en_US |
eprmuv.thesis.degree | phd | en_US |
eprmuv.thesis.type | doctoral | en_US |