I hereby declare that I will use the electronic library contents in compliance with COPYRIGHT AND RELATED RIGHTS ACT, Article 24, paragraph 1, item 9, only for scientific, cultural and educational purposes, without commercial gain, without commercial interest and non-profit.No Yes
Early Childhood Development: Features and Prevention of Disorders // Ранно детско развитие: особености и превенция на нарушенията
Date
2022Author
Valtcheva, Ekaterina
Вълчева, Екатерина
Ekaterina.Valcheva@mu-varna.bg
Metadata
Show full item recordAbstract
The complexity of the early childhood development process and its gradual transformation into an integrative object of care and research interest has been studied. The child is placed at the centre of social science, social theory and practice, and the family-oriented approach to the family (nuclear and extended) are adopted. This is evidenced by the analysis provided in the review of the rich heritage of research, theoretical works and practices with authors from around the world, and strategic and regulatory documents of global, European and national institutions.
Adapted interdisciplinary tools and an author's questionnaire are used for the research. The implementation of qualitative and quantitative research establishes the importance of early childhood development in the parent community in Bulgaria and the resulting need for knowledge, practices, competencies and opportunities for the prevention of disorders. The study results formulate specific recommendations for health promotion and prevention in early childhood and increase parental competence. Проследява се сложността на процеса на ранно детско развитие и неговото постепенно превръщане в интегративен обект на грижи и изследователски интерес. Детето се поставя в центъра на обществознанието, на социалната теория и практика, а към семейството (нуклеарно и разширено) се приема семейно-ориентираният подход. Това се доказва чрез предоставения анализ в обзора на богато наследство от научни изследвания, теоретични трудове и практики с автори от целия свят, на стратегически и нормативни документи на световни, европейски и национални институции. За изследването се използват адаптирани интердисциплинарни инструменти и авторски въпросник. Чрез извършването на качествени и количествени изследвания се установява значимостта на ранното детско развитие в родителската общност в България и произтичащите от това потребности от знания, практики, компетенции и възможности за превенция на нарушенията. Резултатите от изследването се използват за формулирането на конкретни препоръки с цел промоция на здравето и профилактика в ранна детска възраст и за повишаване на родителската компетентност.