Show simple item record

dc.creatorKraycheva Ivanova, Elena
dc.creatorКрайчева Иванова, ЕленаBG
dc.date.accessioned2022-04-27T07:36:04Z
dc.date.available2022-04-27T07:36:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://repository.mu-varna.bg/handle/nls/2089
dc.description.abstractFrom the Asian continent to Europe, the best discoveries of Eastern medicine were transferred and outlined in a direction different from conventional medicine. These methods of diagnosis and treatment existed many years before the emergence and development of contemporary scientific medicine, are practised today in parallel with it, and in recent years have entered as curricula in student training courses in higher education. This dissertation investigates the awareness and attitudes towards non-conventional methods for beneficial effects on human health when deciding on their application in the training of health care professionals and their clinical practice. The study was conducted through a direct individual anonymous survey among the students of the professional field "Health Care" of MU-Varna and healthcare professionals working in inpatient and outpatient settings. In summary, we can say that professionals and students are not familiar with the legal regulation of NM in our country and believe that they need additional information before participating in public discussions about their legal regulation. A significant proportion of respondents believe that NM can be part of the complex treatment of patients. The majority of respondents believe that NM should be studied and practised primarily by rehabilitation therapists, nurses, midwives, medical cosmetologists and assistant pharmacists.en_US
dc.description.abstractОт азиатския континент към Европа се пренасят най-добрите открития на източната медицина и се оформят в направление, различно от конвенционалната медицина. Това са методи за диагностика и лечение, съществуващи много години преди възникването и развитието на съвременната медицина, практикуват се и днес паралелно с нея, а в последните години навлизат като учебни програми и курсовете на обучение във висшите училища. Целта на дисертационния труд е да се проучи информираността и отношението към неконвенционалните методи за благоприятно въздействие върху човешкото здраве при вземане на решение за приложението им в обучението на специалистите по здравни грижи и в тяхната клинична практика. Проучването се проведе чрез пряка индивидуална анонимна анкета сред студентите от професионално направление „Здравни грижи“, на МУ-Варна и специалистите по здравни грижи, работещи в болнична и извънболнична среда. Обобщено можем да кажем, че специалистите и студентите не са запознати с правната регламентация на НМ у нас и считат, че им е необходима допълнителна информация преди да участват в обществено обсъждане за правното им регулиране. Значителен е делът на анкетираните, според които НМ могат да бъдат част от комплексното лечение на пациентите. Преобладаващата част от респондентите считат, че НМ следва да се изучават и да се практикуват предимно от рехабилитатори, медицински сестри, акушерки, медицински козметик и помощник-фармацевт.BG
dc.publisherMedical University of Varnaen_US
dc.subjectnon-conventional methodsen_US
dc.subjecthealthcare professionalsen_US
dc.subjectrehabilitation therapistsen_US
dc.subject.classificationЗдравни грижи / Auxiliary health care, Nursingen_US
dc.titleNon-Conventional Methods for Beneficial Impact on Human Health and Training of Healthcare Professionals // Неконвенционалните методи за благоприятно въздействие върху човешкото здраве и обучението на специалистите по здравни грижиen_US
dc.typethesisen_US
eprmuv.creator.emailelena.ivanova@mu-varna.bgen_US
eprmuv.departmentКатедра по здравни грижи / Department of Auxiliary Healthcare and Nursingen_US
eprmuv.institutionMedical University of Varnaen_US
eprmuv.pages167en_US
eprmuv.publication.placeVarnaen_US
eprmuv.thesis.degreephden_US
eprmuv.thesis.typedoctoralen_US


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record